Gravid vecka 12

Ska börja skriva lite om min graviditet vecka för vecka, hur jag mår och upplever min graviditet, och annan fakta runt det.
 
Nu går jag in i vecka 12, nu har man kommit in i de mer säkra veckorna, illamåendet på mej har försvunnit, lite trötthet känner man fortfarande men det kan bero på årstiden, men just nu ska de första värsta hormonerna släppt, man går in i spökveckor som man kallar det för och många blir oroliga att det har hänt något med fostret för man börjar känna sig som sig själv igen och inte känner man sig direkt gravid, men allt detta brukar vara helt normalt, andra går längre veckor tills de mår bättre, det är olika från person till person.
Jag är väll en av de lyckligt lottade :) 
 
När jag ska sova har jag mycket svårt att ligga på mage, för det känns obehagligt, man känner en hård klump i magen, detta börja jag märka av tidigare i ca vecka 10. 
 
Jag känner lite oro såklart fram tills man ska göra ultraljud i vecka 17, då de ska kolla om allt ser bra ut och de kan även se om barnet kan ha en ryggskada men det är mycket ovanligt, men minsta sak är man ju orolig för men man måste vara positiv. Kände även oro för att det inte syns något på mage ännu men det är vanligt, det är mer i vecka 17 det börjar synas, olika från person till person. 
 
Blödning har jag haft lite då och då, detta är mycket irriterande, var på kontroll och ult i vecka 7 och fostret levde och hjärtat dunkade som de skulle, men de upptäckte att jag hade en polyp, detta är inget farligt och det är från denna det blöder antagligen, skulle det vara ett missfall blöder det konstant och man har mycket ont, som mensvärk, fast mycket kratigare, som kramper vid förlossning för kroppen vill stöta ut det. 
 
Igår var jag på mödravården och skrev in mej och tog prover, allt såg bra ut och graviditets testet visade fortfarande positiv så det var mycket lugnande. På fredag blir det blodprover för alla möjliga rutin prover. 
 
Nu har man anmält sig till en föräldrautbildning och det är något jag tycker alla som väntar sitt första barn går. 
 
Nu längtar jag så till vecka 17, dagarna innan jul då ult ska göras och som man kanske får reda på vad det är för kön :) 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Olivia

Oh, va coolt, grattis! :)

2013-11-24 @ 19:55:46
URL: http://sammels.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0